Herman Miller: Brian Kane

Herman Miller: Brian Kane

Základní text

Brian Kane byl do světa průmyslového designu poprvé uveden poradcem na střední škole. „Ukázal na svou kancelářskou židli, na telefon, na hodiny a prohlásil, že tohle všechno musel někdo navrhnout,“ vzpomíná Kane.

Po absolvování Univerzity v Bridgeportu v Connecticutu a roce v New Yorku, kde se věnoval designu domácích spotřebičů, se Kane společně se svou ženou vydali do italského Milána, kde doslova klepal na dveře designerů. Jedny z nich se otevřely – a za nimi stál architekt Silvio Coppola, který mu změnil život. „Když jsem viděl jeho vášeň pro design, bylo to pro mě neskutečně inspirující,“ říká Kane, který se posléze rozhodl věnovat designu nábytku.

Po roce se vrátil do New Yorku a přijal pozici ve společnosti Atelier International (ai). V roce 1977 nastoupil do společnosti Metropolitan Furniture Corporation (Metro) a později se stal jedním z jejích vlastníků. V rámci své činnosti ve společnosti Metro se začal věnovat také výrobě, což pro něj byla další klíčová zkušenost. „Jedná se o naprosto nedílnou součást naší práce,“ vysvětluje.

V roce 1989 založil Kane v San Franciscu společnost Kane Design Studio, jehož prostřednictvím se zaměřil na to, co ho baví ze všeho nejvíce: na design židlí. „Podstatou je inovace a pohodlí,“ míní, „vždycky jsem se snažil objevovat nové materiály a postupy a používat je tak, aby výrobku dodaly jedinečnost v detailu. Považuji se za minimalistu, toužím po zjednodušování formy i výroby.“

Citace

"Vždycky jsem se snažil objevovat materiály a postupy a používat je tak, aby výrobku dodaly jedinečnost v detailu."

- Herman Miller: Brian Kane

Text

Při práci na řadě relaxačního nábytku Swoop pro společnosti Herman Miller se Kane inspiroval svými zkušenostmi na pozici lektora na Kalifornské vysoké škole umění, kde pozoroval, jak probíhá interakce mezi studenty a nábytkem. „Oni na židli vlastně nesedí. Rozvalují se, leží na ní, posedávají. Se svými iPody a počítači jsou schopni ruch ve svém okolí zcela ignorovat, pokud se cítí pohodlně,“ vysvětluje.

„Snažil jsem se na to reagovat po stránce formy uplatněním „rozevlátých“ křivek, přes které mohou lidé přehodit paže nebo nohy a stále se cítit pohodlně a mít kvalitní podporu,“ říká.

Ačkoliv je Kane patrně nejznámější díky svým relaxačním a kancelářským židlím, jeho lavičky můžeme nalézt po celých Spojených státech od New Yorku až po San Francisco. „Moji příbuzní mi neustále posílají fotky, jak sedí na některé z mých laviček v New Yorku,“ směje se.

Jeho návrhy získaly přes 80 ocenění a byly vystaveny v Muzeu Whitneyové, v Brooklynském muzeu v New Yorku a v Muzeu moderního umění v San Franciscu. Říká, že je obzvláště hrdý na to, že se jeho výrobky ocitly v showroomech společnosti Herman Miller po boku výrobků Charlese Eamese a George Nelsona. „To je pro mě tou nejlepší odměnou.“

Ceny a uznání

Cena IDEA udílená Industrial Designers Society of America (IDSA)
Kolekce kaučukových křesel, 1984
Kolekce Manhattan (Metro), 1988
Kolekce Pacifica Lounge (Metro), 1990
Showroom (Wieland), 1994
Exhibit (Landscapeforms), 1995
Židle Xorel (Carnegie Textiles), 1997
Design Review Magazínu ID
Lavička Sonoma (Landscapeforms), 2003