Židle, která vypadala jako bramborový lupínek. Další, která připomínala „opotřebovanou rukavici hráče na první metě“ nebo skládací zvlněný paraván...
Manželé Charles a Ray Eamesovi s velkou dávkou smyslu pro dobrodružství přeměnili svou zvědavost a nekonečné nadšení do podoby výrobků, kterými se proslavili jako skutečně špičkový designérský tým. Jejich jedinečná synergie dala vzniknout nábytku se zbrusu novou podobou. Elegantní a moderní. Hravou a funkční. Stylovou, sofistikovanou a krásně prostou. Taková byla a je podoba výrobků „ve stylu Eamesových“.
Počátky tohoto stylu a jejich vztahu se společností Herman Miller sahají do 40. let minulého století, kdy vznikly tvarované překližkové židle a mezi nimi i světově proslulé křeslo Eames, které je nyní součástí stálé sbírky Muzea moderního umění v New Yorku.
Charles a Ray dosáhli svého monumentálního úspěchu tím, že ke každému projektu přistupovali stejným způsobem: Zajímá nás to a vzbuzuje to naši zvědavost? Můžeme to vylepšit? Budeme se při práci „vážně bavit“?
"Role designéra se podobá roli velice dobrého a pozorného hostitele, který předvídá potřeby svých hostů. Myslím, že nejtěžší ze všeho je neopouštět hlavní princip – být schopen se na práci dívat kritickým pohledem."
Milovali svou práci, která byla kombinací umění a vědy, designu a architektury, procesů a produktů, stylu a funkčnosti. „Detaily nejsou detaily,“ řekl Charles. „Jsou tím, co tvoří finální produkt.“
Charles, muž s nadáním pro řešení problémů, který svůj personál vybízel k experimentování, kdysi řekl, že jeho snem je „nechat lidi pracovat na zcela zbytečných projektech. Právě takové v sobě totiž nesou zárodek nových koncepcí.“
I jejich koncepce se vyvíjely postupně, jak plynul čas, nikoliv ze dne na den. Jak Charles poznamenal k vývoji tvarovaných překližkových židlí, „ano, jednalo se o záblesk inspirace, takový, který trval 30 let.“
V případě tohoto návrhářského týmu se zdálo, že jedna věc vždy ústí v nějakou jinou. Jejich revoluční práce s překližkou například vedla k průlomu v podobě tvarovaných židlí ze sklolaminátu. Soutěž v jednom časopise zase dala vzniknout jejich vysoce inovativnímu domu „Case Study“. Jejich láska k fotografování je přivedla k natáčení filmů, včetně obří prezentace na sedmi plátnech v rámci moskevské Světové výstavy v roce 1959, a to v dómu, jejž navrhl jejich přítel a kolega Buckminster Fuller.
Grafický design vyústil v design předváděcích místností, sbírání hraček zase v jejich vymýšlení. A konstrukce z dřevěných prken narychlo sestavená jejich přítelem, režisérem Billy Wilderem, aby si měl kde zdřímnout, dala zrod úspěšnému lehátku Eames.
Kritik o tomto výjimečném páru kdysi prohlásil, že „prostě chtěli zlepšit svět.“ A to se jim povedlo. Stal se jejich zásluhou také mnohem zajímavějším.
Organic Furniture Competition, Muzeum moderního umění, 1940
Cena Emmy (grafika), „The Fabulous Fifties,“ 1960
Cena Kaufmann International Design, 1961
Cena 25 Year American Institute of Architects, 1977
Eliot Norton Chair of Poetry, Harvard, 1971
Královnina zlatá medaile za architekturu, 1979
Jmenováni „Nejvlivnějšími návrháři 20. století,“ WORLDESIGN '85, Industrial Designers Society of America, 1985
Práce Charlese a Ray Eamesových: A Legacy of Invention, putovní výstava, Knihovna Kongresu, 1999