Když psal o průběhu své pozoruhodné padesátileté kariéry, popsal George Nelson řadu tvůrčích „záchvatů“, okamžiků náhlé inspirace, „kdy osamělý jedinec zjistí, že je spojen s realitou, o níž se mu nikdy ani nesnilo.“
Jeden takový moment přišel již ve 30. letech, když studoval architekturu v Římě. Než se vrátil domů, dostal náhle nápad: bude cestovat po Evropě, dělat rozhovory s předními moderními architekty a doufat, že mu je v USA vydají. To se mu podařilo a on v rámci toho představil americké designérské komunitě evropskou avantgardu. Tím se dala do pohybu série událostí, které Nelson nazýval „šťastnými“ kariérními zlomy a jež byly ve skutečnosti pouze nevyhnutelným výsledkem jeho geniality coby designéra, lektora a spisovatele.
Prvním takovým průlomem bylo Nelsonovo jmenování redaktorem magazínu Architectural Forum. V roce 1942 zde pracoval na jednom článku a díval se na letecké snímky válkou poničených měst, když ho znenadání napadla koncepce městských obchodních center, která byla následně představena v magazínu Saturday Evening Post.
Brzy nato se vlivem dalšího takového „tvůrčího záchvatu“ zrodil systém Storagewall, první modulární úložný systém a předchůdce systémového nábytku. Systém Storagewall byl představen v roce 1945 v článku v magazínu Life a vyvolal v nábytkářském průmyslu naprostou senzaci. Zakladatel společnosti Herman Miller D. J. De Pree článek viděl a byl jím natolik ohromen, že Nelsona navštívil v New Yorku a přesvědčil ho, aby se v jeho společnosti stal ředitelem designu, což Nelsona inspirovalo k založení vlastní designérské firmy George Nelson & Associates. Vřelý, osobní a zároveň profesionální vztah mezi Nelsonem a De Preem stál u zrodu ohromujícího množství produktů od hravé pohovky Marshmallow až po vůbec první pracovní stůl ve tvaru písmene L, předchůdce dnešního pracovního místa.
"Design je reakce na společenské změny."
Nelson kdysi napsal, že ve společnosti Herman Miller „se zaměstnanci nesnaží jen naslepo následovat svého nadřízeného“. To je jedním z důvodů, proč firma George Nelson & Associates spolupracovala se společností Herman Miller po více než 25 let, kdy společným úsilím posouvali obor designu do moderní doby.
V téže době vytvořila firma George Nelson & Associates také mnoho význačných návrhů produktů, showrooomů a výstav pro řadu podniků a organizací.
Nelson jednou řekl, že aby mohl designér tvůrčím způsobem řešit lidské potřeby, „musí se nejprve radikálně a vědomě rozejít se všemi hodnotami, které považuje za antihumánní.“ Designéři si také musí být neustále vědomi důsledků svých činů pro člověka a lidskou společnost. Vlastně také konstatoval, že: „Úplný design není ničím prostším či složitějším než procesem, v rámci kterého vztahujeme všechno na vše.“ Proto je podle něj třeba, aby designéři namísto úzké specializace pěstovali širokou základnu znalostí a porozumění.
Nelson to dokázal do takové míry, jaké dosáhne málokdo, a s pomocí dobře načasovaných „tvůrčích záchvatů“ přispěl k definici moderního lidského designu.
Stálé sbírky v Muzeu moderního umění, Brooklynském muzeu umění, Muzeu umění ve Philadelphii
Cena za celoživotní zásluhy, American Institute of Graphic Arts, 1991
Rezidentní výzkumník, Smithsonian Institution National Museum of Design, 1984
Předseda, Mezinárodní konference o designu v Aspenu, 1965, 1982
Cena Good Design, Muzeum moderního umění, 1954
Cena Trailblazer, National Home Furnishings League, 1954
Nejlepší kancelář roku, New York Times, 1953
Zlatá medaile, Art Directors Club of New York, 1953
Cena Prix de Rome za architekturu, 1932