Herman Miller: Markus Jehs a Jürgen Laub

Herman Miller: Markus Jehs a Jürgen Laub

Základní text

Markus Jehs a Jürgen Laub studovali průmyslový design na Univerzitě ve Schwabisch Gmund v Německu, studium dokončili v roce 1992. Jejich přátelství započalo během stáže v New Yorku v roce 1990. O čtyři roky později společně založili designové studio Jehs+Laub ve Stuttgartu. Od té doby vytvořili návrhy nábytku, nádobí, osvětlovacích prvků a interiérů pro celou řadu společností včetně Cassina, Danskina, Fritz Hansen a Mercedes-Benz, ale také řadu dalších.

Jelikož jsou jako němečtí designéři výrazně ovlivněni tradicemi Bauhausu, je podstatou designového vyjádření společnosti Jehs+Laub – svérázného, sošného a ojedinělého – věrnost formě, materiálům a funkci předmětu. „Vzhled designu by se neměl příliš vzdalovat jeho určení,“ říká Jürgen. „Takže se vyhýbáme stylizacím. Prvky, které jsou hezké na pohled, ale nejsou nezbytné, jsou odstraněny. Funkčnost v sobě přináší vlastní estetiku a výsledek je hodnotný.“

Citace

"Funkčnost v sobě přináší vlastní estetiku a výsledek je hodnotný."

- Herman Miller: Markus Jehs a Jürgen Laub

Design by Herman Miller: Markus Jehs a Jürgen Laub


Design by Herman Miller: Markus Jehs a Jürgen Laub

Text

Přirozená shoda této designové filozofie s designovými principy společnosti Herman Miller logicky učinila z těchto dvou společností partnery. „Pokud se podíváte na řadu Eames Soft Pad a na to, jak v sobě tyto židle spojují ruční a strojovou práci, jedná se o velmi charakteristické prvky společnosti Herman Miller,“ míní Markus. „Takže to, co tvoří samotné základy díla společnosti Herman Miller – kdy na počátku stojí velice průmyslový návrh, který je následně designovým výrazem polidšťován a jsou do něj vkládány emoce – to je něco, čeho se v našem nábytku i my snažíme jednoznačně dosáhnout.“

Vyhledávání partnerů, kteří sdílejí společné designové hodnoty, bylo pro tuto tvůrčí dvojici vždy důležité, stejně jako jejich touha učit se z výrazových prostředků jiných kultur. Přestože jim studium designu v Německu pevně vetklo specifický styl uvažování, jak Markus vzpomíná, „stáž ve Spojených státech nás uvedla do zcela odlišného světa.“ Od té doby se vědomě snažili spolupracovat s klienty z celého světa, kteří vhodně doplňují jejich vnímání. „Uvědomili jsme si, že naše německé designové hodnoty jsou velice užitečné, ale jsme současně utvářeni zkušenostmi s dalšími kulturami, například s italskou či americkou,“ říká Jürgen. „Vždycky se chceme naučit něco nového. Jsme zvídaví. Poznáváním druhých se sami rozvíjíme.“

Ceny a uznání

Cena Best of NeoCon Editor’s Choice, Zen (Davis), 2016
Cena německého designu, Banc (Brunner), 2016
Zlatá příčka v ocenění NeoCon, A-Chair (Davis), 2014
Cena Red Dot Design (Best of the Best), A-Chair (Brunner), 2014
Cena If Product Design, A-Chair (Brunner), 2014
Cena německého designu, Pill (Authentics), 2014
Cena německého designu, Stelton Time (Stelton), 2014
Cena německého designu, Graph (Wilkhahn), 2013
Cena Red Dot Design, Graph (Wilkhahn), 2014
Cena If Product Design, Graph (Wilkhahn), 2014
Cena za design Compasso d‘Oro, Bend (MDF Italia), 2012
Cena Interior Innovation (Best of the Best), Bend (MDF Italia), 2012
Zlatá příčka v ocenění NeoCon, Tre (Davis), 2012
Stříbrná příčka v ocenění NeoCon, Ginko (Davis), 2011