Observatory

Observatory

Základní text

Ajako Takaseová a Cutter Hutton začali svůj designový dialog poté, co se jako studenti setkali na Škole designu v Rhode Islandu. Každý z nich měl ojedinělý projev, který se odrážel v jejich designových projektech. Návrhy Takaseové vyjadřovaly prosté bohatství jejího rodného Japonska, zatímco Huttonovy návrhy dávaly vyniknout jeho inteligentní a pragmatické povaze.

Jejich hlasy se začaly harmonizovat v roce 2001, kdy založili své designové studio. Jejich filozofií je, že dobrý design dokáže vytvořit emocionální pouto mezi předmětem a osobou. „Design vyžaduje nemalé množství analytické práce,“ říká Hutton. „Ale současně obsahuje také emocionální aspekt, který je možno přiblížit pouze prostřednictvím intuice a zkušeností. Jedná se o proces, který v sobě spojuje racionalitu a intuici.“

Citace

"Během tvorby návrhu vždy myslím na ty, kteří budou daný výrobek používat."

- Observatory

Design by Observatory


Design by Observatory

Text

Například při návrhu stolu Airia pro společnost Herman Miller bylo třeba zohlednit velice reálné potřeby výsledného výrobku. Lidé, kteří pracují doma, potřebovali něco, co by zapadalo mezi jejich domácí nábytek, ale bylo vstřícné moderním technologiím. Takaseová (která kdysi spolupracovala s designérkou řady Resolve Ayse Birselovou) a Hutton vtiskli stolu elegantní podobu, ale současně do něj zabudovali „účelné a inteligentní funkce“, jak říká sama Takaseová, jako například dvouúrovňovou pracovní desku či správu technologií. Výsledkem je klasické dílo, které podporuje moderní potřeby.

„Během tvorby návrhu vždy myslím na ty, kteří budou daný výrobek používat,“ říká Takaseová. „Cítím zodpovědnost poskytnout jim to, co chtějí a potřebují, nikoliv nutně to, co očekávají.

Právě tato lidská interakce na opačném konci je tím, co mě velice baví,“ pokračuje, „nikoliv pouze navrhování za účelem navrhování.“ Vlastně, jak tvrdí, jí design velice připomíná vaření. „Do obojího vkládáte velkou dávku péče a lásky,“ vysvětluje. A občas se spolu kuchaři trochu pohádají. „Oba máme stále svůj vlastní designový styl,“ říká Hutton, „takže občas nastávají chvíle, kdy musíme vynaložit úsilí na to, abychom se navzájem o něčem přesvědčili, ale díky tomu dosáhneme ještě zajímavější harmonie. Výsledkem je působivější design.“