Yves Béhar

Yves Béhar

Základní text

Yves Béhar je designér, který hodně přemýšlí o budoucnosti. Je to vidět i v jeho návrzích – od laptopu společnosti Toshiba v červeném lesklém laku přes elegantní uzavřenou obuv Footprints pro společnost Birkenstock až po elegantní sluchátka Aliph Jawbone pro mobilní telefony. „Domnívám se, že účelem designu je nejen ukázat nám budoucnost, ale také nám budoucnost přinést,“ konstatuje.

Béhar je zakladatelem společnosti fuseproject (oddané emocionálnímu zážitku značek prostřednictvím vyprávění příběhů) a prozkoumává svět designu již od svého dětství ve Švýcarsku. „V Evropě je naprosto samozřejmé hodnotit předměty na základě toho, jak fungují a jak vypadají,“ vysvětluje.

Béhar vyrůstal v rodině dvou kultur a je tedy ovlivněný svou východoněmeckou matkou i tureckým otcem. „Jeden z mých rodičů je funkcionalistický a modernistický, zatímco ten druhý je expresivní a poetický,“ říká. „Ve svých projektech se vždy snažím uplatnit oba tyto přístupy.“

Na relativně mladého návrháře má za sebou pozoruhodnou kariéru. Absolvoval Vysokou školu designu umění v Kalifornii a začal pracovat pro klienty v oblasti špičkových technologií ze Silicon Valley, jako jsou Apple či Hewlett Packard. Posléze se přeorientoval na oblast sportu, oděvů, technologií a nábytku.

Jeden z bezpočtu článků, které o Béharovi publikovaly nejrůznější magazíny, ho nazval „multidisciplinárním návrhářem naší doby“. Dlouhý seznam jeho ocenění zahrnuje prestižní cenu

National Design od Cooper Hewitt Smithsonian National Design Museum, kde jsou prvky z jeho díla součástí stálé sbírky.

V roce 2004 měl dvě samostatné výstavy, jednu v Muzeu moderního umění v San Franciscu a druhou v Musee de Design et D'arts Appliques Contemporains ve švýcarském Lausanne.

„Při práci s klienty je mou filozofií spojit se s nimi spíše na emocionální úrovni prostřednictvím nápadů a obsahu než prostřednictvím stylu,“ říká Béhar. „Nejde až tak o konkrétní estetiku, ale spíše o smysluplné rozhovory, během nichž se lidé shodnou na přístupu a celkovém směru projektu.“

Citace

"V Evropě je naprosto samozřejmé hodnotit předměty na základě toho, jak fungují a jak vypadají."

- Yves Béhar


Design by Yves Béhar

Text

Spolupráce Béhara se společností Herman Miller se zrodila právě na základě jednoho takového rozhovoru. Jako obdivovatel Charlese a Ray Eamesových se Béhar rozhodl, že chce pro společnost Herman Miller také něco vytvořit. „Design tvoří zcela jednoznačně podstatu kultury této společnosti,“ říká. „Takže jsem jednoho dne zkrátka zvedl telefon, zavolal jim a řekl jsem jim, že bychom měli navázat spolupráci.“

O čtyři roky později společnost Herman Miller představila dvě Béharova geniálně inovativní svítidla Leaf a Ardea.

Vzhledem k širokému sortimentu produktů, na nichž Béhar pracuje, by se mohlo zdát, že těžko může myslet na něco jiného, než na design. „Ale vůbec ne,“ oponuje. „Mám mnoho jiných zájmů, kterými vše vyvažuji. Například miluji surfing, windsurfing a snowboard. Trávím tedy hodně času i v přírodě.“

Co se týče budoucnosti, tvrdí Béhar, že je zcela spokojen s možností navrhovat produkty pro společnosti, které touží po vybočení z normy, změnách či přerodu. „Ze spolupráce s lidmi, kteří se chtějí posunout kupředu do budoucnosti a směrem k další generaci, jsem stále nadšen,“ říká Béhar.

A vše nasvědčuje tomu, že je to právě on, kdo je tam dokáže dovést.

Ceny a uznání

IDEA, Twist (bronzová), Ardea (stříbrná-eco, zlatá-ID), 2010
Cena GOOD Design, Ardea a Twist, 2009
Cena Green GOOD za Leaf, 2009
Cena Red Dot Design za Leaf, 2008/9
Cena Spark za Leaf, stříbrná, 2007/8
Každoroční designová soutěž magazínu ID, 2002/3/4/5/6
Cena IDEA, Business Week: zlatá, stříbrná a bronzová příčka za výjimečný design (17), 2001/2/3/4/5