Knoll: Florence Knoll

Knoll: Florence Knoll

Základní text

Florence Schust se narodila v rodině pekaře, ve dvanácti letech však osiřela. Vyrostla ve městě Saginaw v Michiganu. Vzhledem k tomu, že velký zájem o architekturu projevila už v raném věku, byla zapsána na dívčí školu v Kingswoodu, sousedící s Cranbrook Academy of Art.


Během pobytu v Kingswoodu se Florence spřátelila s Eilelem Saarinenem, u něhož později studovala v Cranbrooku. Saarinenova rodina ji vřele přijala a Florence navázala blízký vztah především s Eilelovým synem Eerem. Kontakty, jež v této době získala, byly společně s dovednostmi, které rozvinula v Cranbrooku, základem jejího vzdělání i pozdější kariéry v oblasti designu. Na doporučení Eilela Saarinena a Alvara Aalta pokračovala ve studiu u proslulých mistrů architektury 20. století, a to včetně Waltera Gropiuse a Marcela Breuera v Cambridge a Massachusetts nebo také Ludwiga Miese van der Rohe na Illinoiském Institutu Technologie.


V roce 1941 se Florence přestěhovala do New Yorku, kde potkala Hanse Knolla, jenž právě zakládal nábytkářskou společnost. V roce 1946 uzavřeli sňatek. Díky spojení jejích návrhářských dovedností a Hansových obchodních schopností se firma mohla brzy stát arbitrem stylu a designu v mezinárodním měřítku. Florence v její kariéře nadále podporovali její staří přátelé Eero Saarinen, Harry Bertoia a Ludwig Mies van der Rohe.

Citace

"Navrhovala jsem architektonické elementy, jež měly především funkční rozměr, kupříkladu stěny, stoly a pohovky"

- Knoll: Florence Knoll

Design by Knoll: Florence Knoll


Design by Knoll: Florence Knoll

Text

V rámci rozšiřování vlastní firmy definovala Florence Knoll nové standardy moderních firemních interiérů pro poválečnou Ameriku. Na základě svých dosavadních zkušeností z oblasti architektury kladla důraz především na moderní pojetí efektivity, prostorové plánování a komplexní design. Florence šlo o vytváření zcela nových prostor, namísto jejich pouhého dekorování. Plánovací oddělení firmy Knoll se před představením nově navrženého designu, jež plně vycházelo ze zásad modernismu, vždy detailně zaměřilo na potřeby jednotlivých klientů. Florence je tak zodpovědná za interiéry mnoha velkých amerických korporací včetně IBM, GM a CBS, které byly vytvořeny v typickém stylu firmy Knoll.


Sama Florence pravidelně se svými návrhy nábytku přispívala do katalogu Knoll. Pokorně je označovala jako „maso a brambory“, vnímala je totiž jako pouhou výplň mezi výjimečnými kusy Miese a Saarinena. Díky jejímu citu pro detail, proporce a rovněž její ovládnutí moderní estetiky se však mnohé z jejích návrhů staly stejně uznávanými a oslavovanými jako díla kolegů.


Po tragické smrti Hanse Knolla roku 1955 vedla v nejistých časech firmu právě Florence. V roce 1960 však rezignovala na zmíněnou pozici, aby se coby ředitelka oddělení designu a vývoje mohla opět soustředit na tvůrčí práci. Roku 1965 odešla tato průkopnice v oboru, jež se specializovala především na estetiku firemních prostor, do penze. Uznání se jí dostává nejen za přínos pro samotnou firmu Knoll, ale pro celý americký modernismus. 

Ceny a uznání

1950, 1953 - Museum of Modern Art's Good Design Award 1954 - první cena American Institute of Decorators

1961 - Gold Medal for Industrial Design from the American Institute of Architects

1962 - International Design Award od American Institute of Interior Designers

1977 - Total Design Award od American Society of Interior Designers

1983 - RISD Athena Award for Creativity and Excellence

1985 - zařazena do Interior Design Hall of Fame 2002 - National Medal of Arts

Čestné doktoráty: University of Vermont (2004), University of Miami (1995), University of Minnesota (2008)